Zásadotvorná strava

Zásadotvorná strava

Naše výživa musí obsahovat všechny základní složky: tukycukrybílkovinyminerály a vitamíny. V našem celkovém jídelníčku by rozhodně měly převažovat zásadotvorné potraviny, ale samozřejmě nelze konzumovat pouze vyloženě zásadotvornou stravu. 
 

Základní kyselinotvorné potraviny

  • alkohol, jednoduchý cukr, bílá mouka, mléko, káva, alkohol, slazené limonády, konzervační látky, umělá sladidla, uzené, solené a grilované potraviny, margaríny, maso a živočišné bílkoviny, uzeniny, nadbytek tuků a všechny výrobky, které tyto živiny obsahují

Základní zásadotvorné a neutrální potraviny

  • obiloviny, rýže zejména celozrnná, pohanka, jáhly, všechny druhy zeleniny, luštěniny, zakysané mléčné výrobky, výrobky ze sóji, olejnatá semena (dýňová, slunečnicová, sezamová), mandle, ovoce a všechny výrobky, které tyto živiny obsahují

Chytáky v určování kyselinotvorných potravin

Neplatí vždy, že na chuť kyselé potraviny musí být kyselinotvorné. Např. kysané zelí působí zásadité prostředí v těle, ale alkalické mléko, které se používá jako první pomoc při vypití kyselin, se po strávení stane kyselinotvorné.

Čeho se vyvarovat

Jedna z nejhorších kombinací ve stravě je jednoduchý cukr a bílá mouka – bohužel skvělým příkladem toho jsou naše typické české kynuté švestkové buchty. Ptáte se proč?

Protože trávení jednoduchého cukru ze švestek a škrobu z mouky vyžaduje rozdílné podmínky. Ovocný cukr je lehce vstřebatelný bez pomoci enzymů, škrob potřebuje k přeměně na glukózu enzymy – amylázy.

Sliny obsahují amylázu ptyalin, který štěpí škroby již v ústech. Pokud do tohoto procesu vstoupí jednoduchý cukr, je tvorba enzymů v ústech i ve slinivce zablokována. Špatně strávený škrob začne v oblasti tenkého střeva kvasit, vznikne přemíra kyselin – pálení žáhy.

Zajímá vás jak mít vhodně sestavenou stravu, aby našemu tělu jen prospívala?