Milí nakupující, chceme vás informovat o zpoždění, jak už před Vánocemi bývá, doručování balíků. Co momentálně víme, tak balíky k dnešnímu dni opožďují +- 5 dnů. Tak prosím o trpělivost, je to každý rok stejné.

Vzorový jídelníček pro zdravé střevo a posílení imunity

Vzorový jídelníček pro zdravé střevo a posílení imunityTlusté střevo má dle pravidel čínského pentagramu vrchol své činnosti v prosinci . Jídelníček pro toto období je zaměřen na jeho posílení, které vede ke zvýšení naši imunity, minimalizace tvorby hlenu v tělezpůsobující rýmy či kašle.

Do stravy zařazujeme více prohřívající pokrmy, které jsou obohaceny o dušenou zeleninu, bylinky a koření (např. majoránek, koliandr, chilli, kurkuma, kardamon, muškátový oříšek, zázvor, anýz, levandule, skořice, badyán) z obilovin pohanku, kroupy, jáhly, slzovku obecnou, které nás nejen prohřejí, ale také právě dokáží krásně odhlenit. Jako vypuzovač parazitů pak poslouží kyselé zelí, česnek, ředkev či růžičková kapusta, na ochucení používáme umeocet či miso pasta, které se postarají o naši mikroflóru. Na podporu peristaltiky střev doporučuji psyllium.

V zimních obdobích nedoporučujeme mléčné výrobky, hlavně z důvodu zahlenění a přílišného ochlazování organismu. Místo mléka či smetany používáme rostlinné alternativy či vodu. Totéž platí pro velké množství exotického ovoce (pomeranče, mandarinky, ananas, citrony…)

Inspirace: 3 denní vzorový jídelníček:

Snídaně:

1. Krémová zeleninová polévka s miso pastou– např. batátová, květáková, dýňová.

2. Bezlepková cereální kaše – ovesné vločky, pohanková kaše z lámanky, mák, dýňové semínko, oslazené medem s přidanou lžičkou konopného oleje.

3. Vajíčková omeleta se špenátem a žitným kváskovým chlebem.

Svačina:

1. Malá miska směsi ořechů a sušeného ovoce – např. 3ks pekanového ořechu, 1ks para ořechu, 2ks sušené meruňky, 10ks dýňového semínka

2. Rychlý svačinový salát – nakrájíme a smícháme- salátová okurka, jablko, vlašské ořechy, pomeranč, fenykl posypané skořicí

3. Smoothie pro zdravá střeva - Nakrájené jablko, vypeckované višně a švestky vložíme do mixéru společně s menším množstvím vody a krájených mandlí a důkladně rozmixujeme. Před konzumací ochutíme troškou čerstvě vylisované limetkové šťávy, skořicí.

Oběd:

1. Žampionové ratatouille – cibule, česnek orestujeme na rýžovém oleji, přidáme krájená rajčata, lilek, cuketu papriku a žampiony, okořeníme bazalkou a oreganem, umeoctem. Podáváme s obilovovinou (kroupy, kernotto, bulgur, rýže basmati celozrnná)

2. Krůtí steak s celozrnnou rýží a dušenou zeleninou (mrkev, petržel, zelené fazolky, cibule, česnek, sůl, pepř)

3. Losos na páře s bramborovou kaší a kyselým zelím

Svačina:

1. Luštěninová pomazánka s kváskovým žitným chlebem a polníčkem (červená čočka, humus z cizrny…)

2. Levandulové cookies

3. Kokosová tapioka

Večeře:

1. Polévka plná bílkovin: Cizrnový krém s černým sezamem- vařená naklíčená cizrna, bílá ředkev, cibule, česnek, kurkuma, misopasta, posypat sezamem.

2. Žitný kváskový chléb s máslem, dušenou šunkou a zeleninou

3. Batátový krém s quinoou – Batáty, cuketa, šalotka, česnek, lahůdkové droždí, mandlová smetana, muškátový oříšek, petrželka, umeocet.

Doporučení na závěr:

·       pořádně a dlouze STRAVU ROZKOUŠEME!

·       pijeme převážně mezi jídly, v zimních měsících teplé neslazené nápoje např. z čajů Serafin -Antimls,průduškovýtlusté střevo, směsi – jarní, podzimní, zimní čaj

·       ovoce 1-2ks denně (pozor u smoothie či sušeného ovoce)

·       zelenina 3x denně 2x syrová, 1x tepelně upravená

·       pečivo 1x denně – kváskové celozrnné

·       dostatečně odpočíváme

·       1hodina pohybu na čerstvém vzduchu denně

Ing. Barbora Harvišová, odborný poradce Serafin a výživový specialista