Úžasné zdravotní účinky bobulovitého ovoce

Healthy-Eating-Berries-Are-Berry-Good-For-Your-Health-Harvard-Health

 

Pokud by vám někdo nabídl pilulku, která vás zasytí, pomůže při hubnutí, je prevencí před různými nemocemi a ještě k tomu skvěle chutná, určitě byste si ji vzali, že? A ani pro takovou zázračnou medicínu nemusíte chodit do lékárny – stačí do nejbližšího obchodu nebo vlastní zahrádky.

Kouzlo borůvek, jahod, malin, brusinek, ostružin a dalších bobulovitých plodů spočívá ve vysoké hladině fytochemikálií (pigmentech, které jim dodávají barvu), chránících buňky před poškozením.

Přečtěte si v tomto článku, jaké jsou jejich přínosy, a začněte s konzumací tohoto ovoce teď hned – jaro a léto jsou jejich nejlepším obdobím.

Prospívají mentálním funkcím

Jedna studie sledovala 16 000 žen starších 70 let. Ty, které snědly cca 2 porce jahod či porci borůvek týdně, měly lepší duševní a kognitivní schopnosti, než jejich vrstevnice, které bobulovité plody pravidelně nejedly.

Za tím zřejmě stojí tzv. anthokyanidiny (druh flavonoidů – flavonoidům se říká také vitamín P a jsou známé svými antioxidačními účinky), sloučeniny, které se nacházejí téměř výhradně v těchto druzích ovoce a ovlivňují centra učení a paměti v mozku.

 

Mohou být prevencí Parkinsonovy a Alzheimerovy nemoci

Souvisí s předchozím bodem. Podle studií, lidé, kteří si dopřejí alespoň 2 porce bobulovitých plodů za týden, mají o 25 % nižší riziko vzniku Parkinsonovy choroby, než jejich vrstevníci, u těch s nejvyšším příjmem flavonoidů to je až o 40 %.

Jak už bylo zmíněno výše, bobule chrání také před úbytkem kognitivních funkcí, což je často spojeno s Alzheimerem. Kromě dalších obsahují navíc sloučeniny zvané polyfenoly, které napomáhají zabránit rozvoji Alzheimerovy nemoci vyčištěním nebezpečných toxinů, hromadících se v organismu průběhu života.

Jsou vhodné při diabetu

Jsou sladké, ale pacientům s cukrovkou neuškodí. Obsahují totiž prospěšnou vlákninu a obecně se diabetikům doporučuje jíst spíše čerstvé ovoce než pít džusy, které vlákninu postrádají a mají mnohem vyšší obsah cukru.

Zlepšují zdraví srdce

Dokonce i u lidí se silně zděděným rizikem srdečních onemocnění, může strava bohatá na zeleninu a ovoce, snížit možnost vzniku infarktu. Často se jim radí „jíst duhu“, tzn. tolik různě barevných druhů ovoce a zeleniny, kolik jen lze a pestrobarevné bobulovité plody sem určitě patří.

Současně jejich chemické sloučeniny bojují se systémovými záněty v těle, které se projevují mj. vysokým krevním tlakem, což je jeden z rizikových faktorů srdečních chorob.

Pomáhají hlídat váhu

Díky obsahu vlákniny a vody vás dříve nasytí a zároveň nebudete mít za chvíli zase hlad. Experimentujte s tímto ovocem v různých výživných receptech, jako čerstvé ovocné omáčky a salátové dresinky, pro rychlou svačinku je zkombinujte s mandlemi, popř. zkuste čerstvé nebo zmražené bobule přidat do dalších jídel s vysokou nutriční hodnotou, jako jogurt, ovesné vločky a saláty.

Bojují s rakovinou

Antioxidanty jsou důležité zejména proto, že zneškodňují volné radikály v organismu, škodlivé látky, které mohou způsobit rakovinu. Flavonoidy a další sloučeniny v bobulích mají antioxidační účinky a podle výzkumů mohou pomoci snížit riziko vzniku konkrétně rakoviny tlustého střeva. Opět rovněž platí zařadit do svého jídelníčku co nejvíce ovoce a zeleniny různých barev.

Ulevují při infekcích močových cest

Brusinky jsou tradičním lékem při problémech s močovými cestami, ulevit však mohou i borůvky. V  případě těchto obtíží je vhodné pít také šťávu z těchto druhů ovoce.

Autor: e-shop Puritas©