Ukaž mi, co jíš a já ti řeknu, jaké máš srdce.

Ukaž mi, co jíš a já ti řeknu, jaké máš srdce.

 

Když se rozhlédnu kolem sebe, vidím ve svém okolí dvě skupiny lidí. Do jedné patří ti, kteří i v pokročilém věku jsou plní zdraví a radosti ze života, lidé v druhé skupině se dožívají podstatně nižšího věku a druhou půlku svého života prostě přežívají na lécích a pravidelných návštěvách v ordinacích. Je na nás se rozhodnout, do které skupiny budeme patřit.

Kardiovaskulární nemoci jsou v současné době nejčastějšími důvody úmrtí 50% obyvatel na světě, přesto vliv kvality naši stravy s touto nemocí není dáván veřejně odborníky do souvislostí. Moc se mi líbí přirovnání nás samotných k autu, o které se staráme, myjeme, leštíme, tankujeme kvalitní palivo, olej a nevím co všechno, když se nám rozsvítí na palubní desce výstražná kontrolka, tak poslušně zajedeme do servisu a necháme si závadu opravit. Kdo z Vás chce v servise po mechanikovi, ať nám kontrolku, která svítí, odpojí bez opravy příčiny závady?

Proč to neděláme se svými těly?

Žijeme rychle, ve stresu, do těla dáváme místo kvalitní potravy výmysly našich potravinářských gigantů a když je nám diagnostikován např. zvýšený krevní tlak, je nám naordinován prášek. To je přesně to vymontování výstražné kontrolky. Pokud něco ve svém životě nezměníme, za nějaký čas se k vysokému tlaku přidá diagnóza vysokého cholesterolu – šup a další prášek, zvýšené hodnoty kyseliny močové - další prášek, zvýšené triglyceridy- další prášek, zvýšená glykemie v krvi - další prášek. Během velmi krátké doby užíváme 4-5 prášků denně.

Nastupuje únava, nespavost, špatné trávení, obezita a další faktory zamezující pohyb a radost ze života. Člověk chřadne, je smutný, naštvaný, podrážděný. Vlivem všech výše zmiňovaných onemocnění přichází ateroskleróza končící infarktem či cévní mozkovou příhodou.


Zamyslíme-li se nad některými z mnoha přirovnání, v nichž se vyskytuje slovo“ SRDCE“, všimneme si, že se vždy jedná o naše emoce. Srdce mi poskočilo radostí. Hrůzou mi spadlo srdce do kalhot. Beru si něco k srdci. Srdce mi puká žalem. Srdce mi bije až v krku. Nedá na hlas svého srdce. Miluje z celého srdce.

Tak do které skupiny lidí se chcete zařadit?

Pokud do té první, jaké emoce (palivo) budete prožívat a jaké jídlo (oleje) budete konzumovat?

Mezi suroviny s prokázaným pozitivním vlivem na náš kardiovaskulární systém patří:

Zelenina: syrová cibule, česnek, pažitka, špenát, fazole, cizrna, brokolice, rajčata, červená řepa, ředkev, čekanka, vojtěška, brambory

Ovoce: citrusy, jablko, avokádo

Obiloviny: celozrnné všeobecně, pohanka, jáhly, oves

Maso: Ryby – losos, makrela, krůta, hovězí maso

Jiné: olivový olej, lněný olej, Ghí, dýňové a lněné semínka, semínka vojtěšky, burské, para ořechy

Omezíme: tučné potraviny (maso, mléčné výrobky, tuky), dochucovadla, cukr, umělá sladidla, bílé pečivo.

Že vám to něco připomíná? 
Ano, je to vyvážená, racionální strava vařená ze základních surovin.

Myslím, že nyní už stačí jen selský rozum, který napoví:

1. jaké dobroty lze z daných surovin uvařit (když ne, tak sledujte naši záložku recepty )
2. pokrmy nepřesolovat, to srdíčko nemá rádo
3. omezit alkohol, cigarety
4. vyhýbat se stresu 
5. mít dostatek pravidelného pohybu (stačí 30 minut denně svižná procházka)
6. udržovat si radost ze života. 

Ing. Barbora Harvišová, odborný poradce a výživový specialista Serafin