SNÍDAT ČI NESNÍDAT, TO JE OTÁZKA

zdarva snidaně

 

 

To, že je snídaně základem dne, každý z nás slyšel určitě už mnohokrát. Přesto dnes spousta lidí  nesnídá, říkají, že na to jednoduše  nemají čas, eventuelně odbydou své tělo ranním šálkem kávy v horším případě ještě v kombinaci s cigaretou. Stravovací návyky s námi jdou už od dětství, většinou je přebíráme od rodičů. Jak to bývalo ve vaší rodině? Byli jste zvyklí vypít po ránu pouze šálek čaje a vaším prvním jídlem byla až svačina ve škole nebo vás maminka bez pořádné snídaně z domu nepustila?

Naše tělo potřebuje energii, aby v pohodě přežilo aktivní den, základním zdrojem energie pro naše tělo jsou správné cukry, tuky a bílkoviny. V noci, kdy spíme, naše buňky potřebují mikroživiny na obnovu tkání, v průběhu noci ztratíme rovněž cca. 1l tekutiny (dýcháním, pocením a následně pak ranní taletou.) Když se probudíme, naše tělo je "prázdné", tedy bez potřebných živin a ty by nám měla dodat právě snídaně. Prvním krokem by ovšem mělo být doplnění tekutiny, nejlépe šálkem teplého čaje (vhodný je zelený, bylinkový nebo ovocný čaj), nevhodný naopak čaj černý a káva, protože obojí tělo odvodňuje.

Co si představíte pod pojmem snídaně? Pojďme se spolu podívat na potraviny, které na snídani volíme nejvíce.

  1. MÜSSLI TYČINKY
    Jednou ze zdravějších alternativ snídaně se zdají být cereální ovocné nebo čokoládové müssli tyčinky, ale pozor, obsahují velké množství jednoduchých cukrů a skoro žádnou vlákninu a bílkoviny, tedy látky pro naše tělo po ránu potřebné. Následkem toho po nich dostaneme velmi brzy hlad. Hladina naší energie po nich sice poměrně rychle vzroste, ale také zase rychle klesne, nastává tzv. fáze "honí mě mlsná", tělo chce další rychlou energii, tedy další cukr.
  2. CEREÁLIE BEZ VLÁKNINY A SLADKÉ CEREÁLIE
    Spousta rodičů dává svým dětem na snídani  dává různé cereální lupínky s mlékem v domění, že že je to pro ně to nejlepší a nejzdravější. i v tomto případě však platí totéž co u již zmíněných müssli tyčinek, jsou plné cukru a tělu v podstatě žádné prospěšné látky nedodávají. Dobrá zpráva je, že existují i vhodnější, neslazené varianty cereálií s obsahem vlákniny. Dětem do nich můžeme přimíchat kousky ovoce, popřípadě i různá semínka (lněná, chia apod.), tím obsah vlákniny ještě navýšíme.
  3. NÍZKOTUČNÉ JOGURTY
    Možná vás překvapí, že ani níkotučný jogurt není zrovna tou nejsprávnější volbou, podívejte se na složení, obsah tuku tam nenajdeme sice téměř žádný, ale zato ve většině případů spoustu škrobů, kterými je jogurt zahuštěn, a to jsou v podstatě opět jednoduché cukry. Kladem je alespoň minimální obsah bílkoviny, ovšem jeden kelímek jogurtu nás většinou na dlouho zasytit nedokáže.
  4. KÁVA
    Káva nám sice poskytne rychlou energii a obsahuje i některé tělu prospěšné látky, ale jak už jsme si řekli v úvodu článku, odvodňuje naše tělo a není tedy po ránu úplně vhodná. A plnohodnotnou výživnou snídani nám rozhodně nenahradí.
  5. SKLENICE DŽUSU
    Ani tato zdánlivě zdraější alternativa není pro tělo úplně to pravé, a to proto, že ve většině opět obsahuje scharidy ve formě jednoduchých cukrů, pokud máte po ránu džusy rádi, sáhněte raději po čerstvě vymačkané ovocné šťávě.
  6. MUFFINY, RŮZNÉ KOUPENÉ KOLÁČKY A BUCHTY
    U tohoto bodu se ani nemusím dlouze rozepisovat, všechny výše jmenované dobroty jsou zákusky a ne snídaně. Obsahují velké množství kalorií, tekže jejich konzumace přispívá k rozvoji nadváhy, jsou upečené z bílé mouky a neobsahují téměř žádnou vlákninu ani bílkoviny. Pokud už občas tuto variantu snídaně zvolíme, měli bychom si muffiny nebo koláče upéct sami doma z poctivých ingrediencí, určitě budou zdravější i chutnější.
  7. ROHLÍK S MÁSLEM NEBO TAVENÝM SÝREM
    Spousta lidí ráno sáhne po klasickém bílém pečivu s máslem nebo taveným mazacím sýrem, ani jedno v sobě nemá bílkoviny a další potřebné látky, které bychom měli tělu dodat. Pokud máme pečivo rádi, samozřejmě je lepší zvolit pečivo celozrnné a tavený sýr nahradit několika plátky sýra tvrdého, který tělu dodá bílkoviny.
  8. SLANINA A KLOBÁSY
    Tak takovou vydatnou snídani si dopřávají hlavně někteří muži, vzhledem k vysokému obsahu tuku a kalorií  nepatří tato anglická snídaně zrovna k nejlepšímu startu do nového dne.

Co říci závěrem? Vždy je lépe se nasnídat, než nesnídat vůbec, lidé, kteří ráno tělu nedodají potřebné živiny mají přes den méně energie, protože tělo nemá "palivo" a v pozdějších hodinách mají většinou sklon k přejídání se. Měli bychom myslet také na to, aby naše "palivo", které tělu po ránu dáme bylo kvalitní, měli bychom se soustředit především na obsah vlákniny, bílkovin a správných sacharidů.

Autor: e-shop Puritas©

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.