Skvělý jídelníček pro naše střeva

Skvělý jídelníček pro naše střeva

 

Červen podle čínského pentagramu patří tenkému střevu. Víme jak mu pomoci nejenom bylinami, ale i dobrým jídlem.

Jídlo je pro naše tělo"palivem", na které "jede". V oblasti tenkého střeva dochází k většinovému zpracovávání živin potřebných k našemu správnému životu. Dodávejtu střevům a tělo to co opravdu potřebují.

Naše střeva mají ráda:

v  zásadotvorné potraviny s dostatkem tekutin a vlákniny

v  koření - kurkumu, tymián, zázvor, saturejku, šalvěj, česnek, umeocet, bazalku, kmín, skořici

v  teplé neslazené nápoje

v  dostatečný čas na vytrávení – nejezte nic mezi jednotlivými jídly, udělejte si občas střídavý půst (vynechte např. snídani a prodlužte čas na odpočinek střeva)

v  pohodu a klid

Tipy na SNÍDANI:

1. Vaječná omeleta s cuketou a jarní cibulkou. – 1ks jarní cibulky nakrájíme nadrobno, včetně zelené části, ¼ cukety na tenké proužky (škrabkou na brambory). Vše zlehka orestujeme na ¼ ČL Ghí, a zalejeme rozšlehanými 2ks vajíčka se špetkou soli a kurkumy.

2. Ječné kroupy s brokolicí na pórku. - Kroupy uvaříme dle návodu. Na ¼ ČL Ghí orestujeme 5cm zelené části pórku, přidáme nadrobno nakrájenou brokolici (½ kompotové misky), po 5 minutách restování ochutíme umeoctem a vmícháme do uvařených krup. Můžeme posypat dýňovými semínky.

3. Jablečné Smoothie s mladým ječmenem- 1ks jablka oloupeme, nakrájíme a dáme do 0,3dcl vody. Přidáme ¼ ČL skořice 2 hřebíčky a necháme projít varem (nevaříme). Necháme vychladnout. Vyndáme hřebíčky, obsah vlijeme do mixéru, přidáme 1ČL mladého ječmenu, 1PL citronové šťávy3ks datlí a rozmixujeme. Před podáváním přidáme 2PL nabobtnaných chia nebo lněných semínek, lístek máty a pomalu popíjíme.

Tipy na SVAČINU:

1. Zeleninový salát s pampeliškovým listím. ½ rajčete, ¼ řapíkatého celeru, ¼ okurky nakrájíme na malé kousky. 3ks opláchnutých listů pampelišky krájíme na proužky spolu s 1listem čínského zelí. Vše smícháme dohromady a dochutíme zálivkou, kterou si připravíme 2PL mandlové smetany, 1ČL umeoctu, 1ČL hořčice bez cukru, trochu citronové šťávy.

2. Meloun s praženým dýňovým semínkem. Semínko si na suché pánvi opražíme, až začne pukat tak stáhneme a pokapeme umeoctem. Vmícháme do očištěného a na kostičky nakrájeného melounu.

Tipy na OBĚD:

1. Zapečený lilek s cuketou, rajčaty a quinoou. – lilek, cuketu a rajče nakrájíme na malé kostičky. Vložíme do vymazané zapékací misky, promícháme s 1ks napučeného česneku, 1PL olivového oleje, 1 hrstí čerstvé nakrájené petrželky a 60g nastrouhaného parmazánu. Dáme do trouby na 15 minut zapéct. Quinou si uvaříme dle návodu, pak přidáme k zapečené zelenině, promícháme, posypeme 40g parmazánu a vrátíme na 10 minut do trouby. Podáváme s 1PL kyselého zelí.

2. Filet z mořského vlka se sezamem a batátovou kaší. – Filet osolíme, obalíme v černém sezamu a orestujeme z obou stran na Ghí. Zakápneme citronovou šťávou a zdobíme mátou. Batátovou kaši si připravíme s ½ dílu batátu, ¼ dílu mrkve, ¼ dílu celeru, vše uvaříme v osolené vodě, rozmixujeme s 2PL mandlové smetany a čerstvou petrželkou nebo pažitkou.

3. Zeleninový salát s cizrnou – čerstvou zeleninu dle vlastního výběru smícháme s 80g uvařené cizrny, ochutíme konopným olejem a 2 kapkami oleje z černého kmínu.

Tipy na SVAČINU:

1. Chia puding s jahodami – 1PL chia semínek necháme nabobtnat v 1,5dcl kokosového mléka oslazeného lehce medem. Přidáme 4ks čerstvých jahod a sypeme drcenými kakaovými boby nebo hořkou strouhanou čokoládou nebo nasekanými ořechy – podle vlastního výběru.

2. Červená řepa s okurkou a jogurtovým dipem – Uvařenou červenou řepu nastrouháme spolu s okurkou hadovkou, přidáme 2PL bílého jogurtu, ochutíme umeoctem, citronem.

3. Banánový chlebíček s ořechy.

Tipy na VEČEŘI:

1. Květákový mozeček – uvařený květák rozmačkáme vidličkou, dáme na cibulku orestovanou do růžova a dochutíme kmínem, česnekem, solí a pepřem. Zaklepneme vajíčkem. Pokud někomu vajíčko na večer nesedí, vyzkoušejte místo něho přidat 2 PL husté vločkové kaše. Květák pak krásně drží pohromadě.

2. Pohankové těstoviny s brokolicí zapečené s tvarůžkem – brokolici a těstoviny připravíme doměkka. Dáme do zapékací mísy, posypeme tvarůžkem nakrájeným na kostičky a dáme na 15 minut zapéct do trouby.

3. Polévku z červené čočky se zrnem slzovky a mákem.

Většinu receptů najdete na našich stránkách pod odkazem recepty