Seznamte se s červenou čočkou: okouzlí vás chutí i jednoduchou přípravou

Na luštěniny obecně ve svém jídelníčku tak trochu pozapomínáme, mimo jiné i proto, že jejich příprava je časově náročnější, musí se namáčet a propírat a dlouho vařit. A tak se čočka a její luštěninoví kolegové dostává na náš stůl stále méně často. Červená čočka je ale jiná, hotová za pár minut.

 

červená čočka

 

I když je to také luštěnina, je oproti ostatním tak trochu jiná. Nejčastěji se prodává loupaná, tedy neobsahuje slupku a proto ani tolik nezpůsobuje nadýmání, které je dalším důvodem k omezení konzumace luštěnin. Červená čočka už slupku nemá, takže se ani nemusí namáčet, prostě ji tak jak je rovnou použijete pro přípravu jídla. Bez slupky ani nemůže naklíčit. A to nejdůležitější: je velmi lehce stravitelná a vaří se podstatně kratší dobu, půlená čočka na uvaření potřebuje asi 6 minut, nepůlená kolem čtvrt hodiny.

Během vaření červená čočka mění barvu, a tak zatímco v syrovém stavu je, jak název napovídá, do červena, při vaření začne žloutnout a uvařená je žlutá. Právě proto, že je loupaná a nemá už slupku, dojde vždy k lehkému rozvaření. Je to tak správně a není to chyba, a pokud ji neuhlídáte a rozvaří se úplně, také se neděje nic hrozného. Červená čočka je vhodná nejen jako příloha, ale i do salátů, pomazánek, na zahuštění polévek, do kaší a pyré a v neposlední řadě také pro další úpravy. Můžete s ní pohodlně nahradit maso. Vyzkoušejte třeba burgery z červené čočky, studený salát nebo některou z pikantních pomazánek.

 

čočka

 

Luštěniny jsou našemu zdraví velmi prospěšné a červená čočka není výjimkou. Obsahuje velké množství bílkovin, vlákniny, vitamínů i minerálů. Podporuje krevní oběh, snižuje cholesterol, vyrovnává pH, obsah železa pomáhá zlepšit krvetvorbu. Je opravdu velmi snadná na přípravu a také chutná, nebojte se ji ve své kuchyni vyzkoušet a brzy se jistě stane trvalou součástí vašeho jídelníčku.