Quinoa – obilnina budoucnosti

Co je Quinoa:
Quinoa neboli merlík čilský je obilovina, která má vysoké množství bílkovin, neobsahuje lepek a nenadýmá. Pochází z Jižní Ameriky, kde ji objevili Inkové již před 4000 lety. Nejznámější druhy jsou: Quinoa červená, bílá a černá. Ze semen se vaří kaše, pivo, přidává se do polévek a cereálií. Mouka z merlíku je výborná na pečení chleba a sušenek. V Čechách jsou k dostání nejen samotná semena, ale i proteinové nápoje a snídaňové směsi.

Koupit můžete zde



Výhody:
Quinoa tiší bolest, je vhodná pro celiaky a vegany, slouží jako repelent a je dobrou prevencí proti zánětům močových cest. Je skvělá na hubnutí, protože dodává pocit sytosti a eliminuje vysokou hladinu krevních tuků (triglyceridů). Díky hořčíku pomáhá při migrénách, udržuje zdravé kosti a zuby a reguluje tělesnou teplotu. Vědci tvrdí, že Quinoa je vynikající pro výrobu bezlepkových potravin, protože obsahuje mnohem více polyfenolů, než například kukuřice, pšenice a rýže. Polyfenoly jsou chemické látky, které mohou chránit tělo před nemocemi a před předčasným stárnutím.

Quinoa nutriční hodnoty:
V roce 2013 vyhlásilo OSN rok Quinoy, která je zajímavá díky své vysoké výživové hodnotě. Má mnohem více bílkovin než rýže nebo ječmen. Šálek vařené Quinoy obsahuje 58 % doporučené denní dávky manganu, 30 % hořčíku, 28 % fosforu, 18 % mědi, 15 % železa, 13 % zinku a 9 % draslíku. Dále v ní najdeme vitamíny skupiny B, vitamín E, vlákninu, kyselinu listovou, devět esenciálních aminokyselin včetně isoleucinu a lysinu (nezbytný pro růst a obnovu tkání), který se v ostatních obilovinách téměř nevyskytuje. Díky fytohormonům je Quinoa doporučována ženám, které prochází obdobím klimakteria.

Obsah bílkovin ve vybraných obilovinách (g/100 g sušiny):
- Amarant 17,9
- Quinoa 16,5
- Pšenice 14
- Pohanka 12

Příprava:
Správně uvařená Quinoa se zvětší a objeví se malý klíček. Semena jsou nadýchaná a krémová. Mají ořechovou příchuť, která je odlišuje od jiných cereálií. Příprava Quinoy není vůbec složitá. Celá zrna propláchněte (nebo je namočte přes noc). Do hrnce nalijte 2 šálky vody, přidejte šálek semen a vařte asi 15 minut do změknutí.

Při koupi Quinoy se ujistěte, že balení není poškozené. Vlhkost totiž může mít vliv na čerstvost zrna. Skladujte ji ve vzduchotěsné nádobě, v chladnu a v suchu, kde vydrží i několik měsíců.

Dávkování záleží na zdraví a věku uživatele, přesná denní dávka zatím nebyla stanovena. Prostudujte si informace na obale a držte se jejich doporučení. Dosud nebyly prokázány negativní účinky při konzumaci merlíku čilského, přesto by se mu měly raději vyvarovat těhotné a kojící ženy.

Autor: Michaela Hynková