Protein nepatří jen do fitka

Protein nepatří jen do fitka

 

Když slyšíte slovo protein, nejspíš se vám vybaví svalovec zvedající činky v posilovně a moc nebudete dál přemýšlet, k čemu by byl vám. Proteiny ale nejsou určeny jen pro sportovce, vhodné jsou i při různých dietách nebo jako vylepšení běžného jídelníčku.

Proteiny jsou bílkoviny a ty má naše tělo rádo, jsou hlavní stavební složkou pro vývoj, růst a zachování tělesné struktury. Účastní se tvorby enzymů a hormonů, pomáhají opravovat a tvořit tkáně, přenáší kyslík, tuky a cukry na místo určení a samozřejmě – jsou důležité pro svaly, proto jsou tak oblíbené u sportovců a v dietách.

Nejčastěji se protein prodává ve formě prášku, který se smíchá s vodou nebo mlékem a vypije se jako koktejl. Díky mnoha příchutím nechutná vůbec špatně a můžete si vybrat tu, která nejvíce vyhovuje vám. Na cestách využijete protein stejně jako na výletě. Než bageta z benzínky, raději si odměrku rozmíchejte v jogurtu nebo tvarohu. Lépe vás zasytí a přitom bude lehce stravitelný. Mnoho lidí ale volí variantu bez příchuti, kterou kromě klasického smíchání s vodou využijí také do přípravy smoothies, při pečení moučníků nebo třeba palačinek, čímž zvýší obsah bílkovin v pokrmu, ale kalorická hodnota se navýší jen minimálně.

Nabídka proteinových prášků je velmi široká, kromě syrovátkového základu jsou k dispozici i rostlinné, vhodné pro vegany a vegetariány. Ty můžete kromě sladkých variant jídel využít i do salátů, polévek nebo zeleninových šťáv. Pro domácí použití jsou jistě vhodné velká balení, ale na cesty je s sebou tahat nebudeme. Prakticky balený ve 250g sáčku je hrachový protein, který má vysoký obsah BCAA kyselin. Ty pomáhají stavět a regenerovat svaly, a tak se bude hodit třeba na horské túře nebo cyklistickém výletu a díky malému balení nezabere skoro žádné místo v batohu. Stejně jako rýžový protein je bez příchuti a tak si můžete připravit svačinu dopředu, nebo přímo během výletu. Bílkoviny s obsahem BCAA vám při a po fyzické aktivitě nejen pomohou lépe vyživovat svaly, ale i druhý den se nebudete cítit tak unavení.