Proč v létě trpíme nadýmáním?

Proč v létě trpíme nadýmáním

 

Letní strava většinou bývá lehčí s větším obsahem ovoce a zeleniny. Dalo by se říci zdravější, ale přesto můžeme trpět častějším nadýmáním. Proč?

V čase pozdního léta se ve mně více než kdy jindy ozývá role "výživáře", tedy člověka zabývajícím se tím, která jídla a suroviny dělají dobře nejen našim chuťovým buňkám, ale hlavně našemu zdraví. Jsem totiž přesvědčena, že tato obrovská kapitola jménem “strava“ hraje v našem životě  ve vztahu k  tělu neodmyslitelnou roli.

V tomto ročním období nám příroda nabízí úrodu čerstvého ovoce a zeleniny, které lze těžko odolat. Přestože konzumujeme sezónní ovoce a zeleninu, často čerstvé ze zahrádky, může se stát, že se necítíme úplně komfortně. Může to být známka toho, že naše tělo, má záplavy čerstvého ovoce a zeleniny a také studeného jídla a pití už dost.

Jak je to možné?


Mnozí z vás vůbec netuší, že za trávení je zodpovědná mimo jiné slinivka, dle TCM párový orgán žaludku schovaný na levé straně pod žebry. Slinivka je velmi citlivá na vlhko a zimu. V těle je zodpovědná mimo jiné za řízení tekutin (krev, voda) a rozvod živin.
Zeleninové či ovocné saláty, studené nápoje, zmrzliny, tvarohové nepečené dezerty či spousta čerstvého ovoce a zeleniny jen tak jako přílohy či svačiny jsou přesně to, co slezině příliš nesvědčí. V letošním roce, kdy úroda dozrává všechna najednou, výkyvy teplot +,- 15 stupňů nejsou výjimkou, se obzvlášť setkávám s případy, kdy řešíme nafouklá břicha, průjmy, ale i zvýšené krvácení, fyzickou slabost (třes rukou či nohou), mžitky před očima nebo jen banální neutišitelnou chuť na sladké. Za všemi tyto projevy totiž stojí přílišné ochlazení těla.

Návrat trávení do rovnováhy není složitý, chce to jen důslednost.

1.       Ráno jezte teplé snídaně.

2.       Do jídelníčku zařaďte vařené celozrnné obiloviny (oblíbená rizota, nákypy, zahuštění polévek, placky) v kombinaci s blanšírovanou či restovanou zeleninou.

3.       Alespoň na týden vynechte všechny ochlazující a zahleňující pokrmy (zmrzlina, tvarohové dezerty, jogurty, ledové nápoje)

4.       Zařaďte do jídelníčku hořké suroviny (čekanka, pampeliška), dobře slinivce dělá i Kondurango.

5.       Z produktů Serafin vám pomůže Digestiv, tinktura z Pampelišky či Konduranga

6.       Neprochladnout od nohou a beder.

Udržet rovnováhu v těle Vám pomohou i naše recepty, které pro vás pravidelně rozšiřujeme.

Krásné dny vám přeje Ing. Barbora Harvišová, odborný poradce a výživový specialista Serafin