Proč je quinoa super (potravina)

quinoa2
 

Kdo se byť jen trochu zajímá o zdravou výživu, určitě na ni už někde narazil. Pokud patříte k jejím skalním fanouškům, s klidným svědomím článek přeskočte. Pro všechny ostatní je tu minimálně pět pádných důvodů, proč quinou (aspoň občas) vpustit do svého života.

Co to vůbec je?

Drobná zrníčka quinoy má na svědomí rostlina jménem merlík chilský (Chenopodium quinoa). Častou chybou je řadit quinou k obilovinám. Ve skutečnosti patří k tzv. pseudocereáliím, podobně jako u nás známější pohanka či amarant. Od běžných obilovin se liší nejen botanickým zařazením, ale především vyšší nutriční kvalitou.

Kde se vzala, tu se vzala

Pokud se domníváte, že quinoa je poslední výkřik šlechtitelství a genetického inženýrství, jste na omylu. Jedná se o prastarou kulturní plodinu původem z pohoří And v Bolívii, Peru a Chile. Vědci se stále nemohou dohodnout na jejím stáří. Některé historické prameny hovoří o 3. tisíciletí před Kristem, jiné zdroje uvádějí, že byla domestikována již v 5. tisíciletí př. n. l. Každopádně, už je to dávno.

Je až neuvěřitelné, že do Severní Ameriky (a posléze i Evropy) se dostala až v 80. letech 20. století. A bylo to velkolepé entrée. OSN ji označila za ideální plodinu co do poměru bílkovin a sacharidů. NASA ji zařadila do výzkumného programu zkoumajícího potraviny vhodné pro kosmonauty účastnící se dlouhých vesmírných letů.

Teď se pojďme podívat, proč je quinoa dobrá nejen pro kosmonauty, ale pravděpodobně prospěje i Vám.

Bílkoviny, bílkoviny, bílkoviny

Quinoa patří k nejvýživnějším rostlinám na světě. Podíl bílkovin se u ní pohybuje obvykle v rozmezí 14 % až 18 % složení zrna, ale může dosahovat i 20 %! Pro srovnání, pšenice je zhruba na 12 % a rýže přibližně na 8%. Stručně řečeno, mezi rostlinami je to proteinová bomba. A to se cení, zvlášť když si hlídáte příjem sacharidů.

Omega sem, omega tam

Quinoa má neobyčejně vysoký obsah Omega-3 mastných kyselin. Říkáte si: „Fajn, a co já s tím?“ Nebojte, zjednodušíme to na maximum. Omega-3 a Omega-6 jsou tzv. esenciální mastné kyseliny. Esenciální proto, že naše tělo si je samo neumí vytvořit, a je tudíž závislé na tom, zda mu je dodáme zvenčí. Zatímco Omega-6 máme ve stravě habaděj, Omega-3 se nám nedostává. Jenže lidskému organismu vyhovuje, když jsou obě kyseliny v rovnováze, nebo přesněji, v optimálním poměru. Pokud tomu tak je, hladina cholesterolu je v normě, srdíčko šlape, jak má, mozek a nervová soustava si lebedí a celkově jste v pohodě. Takže, chcete denně užívat rybí tuk, nebo si radši dáte quinou?

Zase ta vláknina

Vlákninu snad netřeba představovat. O jejím vlivu na správné fungování zažívacího ústrojí a významu při prevenci civilizačních chorob jako rakovina tlustého střeva, kardiovaskulární onemocnění, diabetes apod., už nikdo nepochybuje. Quinoa boduje i v této disciplíně. Téměř 7 % váhy jejího zrna tvoří právě vláknina!

A má to „ňáký“ vitamíny?

Jak by ne. Za zmínku stojí hlavně vitaminy skupiny B, nezbytné pro správné fungování metabolismu, a dále A, C a E, které jsou krom jiného silnými antioxidanty. Ani minerály nepřišly zkrátka. K nejdůležitějším minerálům obsaženým v quinoe patří zejména vápník, základní stavební jednotka kostí a zubů, a železo, důležité pro správný tělesný a psychický vývoj každého jedince.

Lepím, lepíš, lepíme

V posledních letech dochází k prudkému nárůstu potravinových alergií a intolerancí. Jedním ze závažných problémů je pak nesnášenlivost lepku. Quinoa je přirozeně bezlepková plodina. Je tedy vhodná pro celiaky a všechny, kdo jsou alergičtí nebo citliví na pšenici. Pokud se Vám tento neduh zatím vyhýbá, buďte rádi. I tak ale neuškodí občas se lepku vyhnout.

Co s ní?

Přesvědčili jsme Vás a domů jste si donesli pytlík se zrním? Nejspíš dumáte, co s ním. Máme pro Vás dobrou zprávu. Quinoa je nenáročná na přípravu, lze ji upravit na mnoho způsobů a vařená se dá poměrně úspěšně uchovávat v lednici (4-6 dnů) nebo v mrazáku (až 3 měsíce).

Základní příprava je opravdu jednoduchá. Quinou důkladně propláchněte ve studené vodě (aby se zbavila nahořklých saponinů), vsypte do vroucí jemně osolené vody (2 díly vody na 1 díl quinoy) a na mírném plameni vařte cca 15 minut, nebo dokud voda nezmizí. Pak nechte dalších 5 minut „dojít“ pod pokličkou a teprve poté promíchejte vidličkou.  Po uvaření by měla mít jemnou, nadýchanou strukturu a lehce oříškovou chuť.

Co si s ní počnete dál, je už na Vás. Výborná je do salátů, jako příloha k masu či rybě, jako zavářka do polévek nebo jako samostatné jídlo (např. quinoový tabouleh). Použít ji můžete i jako základ pro přípravu sladkých kaší, nákypů a dezertů. Tak dobrou chuť!

Nakoupit můžete i u nás https://www.puritas.cz/vyhledavani/?string=quinoa

Autor: e-shop Puritas©

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.