Podzimní jídelníček - zahřeje a zvýší imunitu

Podzimní jídelníček - zahřeje a zvýší imunitu

 

Teplé, slunečné dny jsou definitivně pryč a stejně tak, jak přeměňujeme svůj šatník, tak bychom neměli zapomínat na změnu stravovacích návyků.

S prvními chladnými podzimními dny bychom začít připravovat pokrmy delším vařením, používat zahřívací koření a všechny bílé potraviny, které dle východní medicíny patří do elementu kovu, který právě vévodí podzimu.

Nápoje podzimu

Z pitného režimu již zcela vypustíme studené, sycené nápoje, které nám ochlazují sliznice střev a zbytečně snižují imunitu. Po ránu si pročistíme tělo teplou vodou s 1PL umeoctu, která zbaví naše tělo všech kyselin nasbíraných při regeneraci organismu v průběhu noci. Pokud Vás trápí větší zahlenění, nebo jste nachlazeni, připravte si po ránu odvar ze slzovky, nebo z lotosového kořene, který lze zakoupit v prodejnách zdravé výživy. V průběhu dne popíjíme bylinkové čaje zaměřené na imunitu, průdušky či proti stresu. Můžete vyzkoušet speciálně namíchanou směs pro podzimní období náš Podzimní čaj.

Pokrmy podzimních dnů

Při přípravě pokrmu upouštíme od rychlého restování či grilování, ustupujeme od studené kuchyně k delšímu vaření či dušení. Připravujeme především obiloviny - rýži, kroupy, slzovku, ječmen, jáhly . Můžeme z nich dělat různé typy rizot či nákypů a to jak zeleninových tak i ovocných (např. kroupy s mákem a švestkami je hotová pochoutka).

 Zařazujeme více bílé zeleniny – celer, petržel, květák, cibule, česnek, ředkev daikon, pórek, kedluben, křen, vaříme alespoň 1x týdně zelí či kapustu. Pro ty z Vás, kteří milují maso, nastává období, kdy můžete bílé maso, které doporučuji konzumovat po většinu roku, nahradit do ledna i vepřových či hovězím.

Z pokrmů připravujeme kromě rizot i husté obilné či luštěninové polévky, ale i masové vývary. Čerstvou zeleninu, i do sendvičů, zaměníme za pečenou či blanšírovanou zeleninu.

Při přípravě pokrmů používáme prohřívací koření – kmín, pepř, kajenský pepř, kurkuma, kari, koriandr, kardamom, řeřicha, česnek, pokud netrpíme vysokým tlakem, tak můžeme i zázvor a více pokrm přisolit.

Jakým pokrmům se na podzim vyhýbáme

Především to jsou velmi oblíbené mléčné výrobky a hlavně jogurty, které ochlazují a zahleňují naše tělo. Pokud ale přece se bez mléčných výrobků neobejdete, uvařte si třeba Kulajdu nebo si svařte mléko s medem a špetkou muškátového oříšku nebo kurkumou.

Druhou velkou kapitolou jsou citrusové plody, které se právě v tomto období začnou více objevovat na pultech supermarketu. Zapamatujte si, citrusy v zimě mají velké NE! Je to surovina, která roste v tropech a slouží k našemu osvěžení v horké letní dny. Z ovoce se zaměříme na jablka, hrušky, švestky ale i červené bobuloviny, které máme z léta zavařené do podoby kompotů.

Co na podzim děláme, aby zůstalo tělo plné síly?

1. Zahřáté tělo správně zvoleným jídlem umí:

·       Udržet rychlost metabolismu

·       Nezahleňovat střeva

·       Zvýšit imunitu

·       Hubnout

·       Navodit dobrý pocit, pocit „pohody“

2. Zklidnit své aktivity, zpomalit rychlost a ubrat tělesného pohybu (procházky v přírodě zůstávají!!).
3. Více relaxovat, číst, poslouchat oblíbenou hudbu.
4. Dříve chodit spát a neponocovat.
5. Zbytečně nemluvit (více se stáhnout do sebe)

Prostudujte naše recepty, najdete tam pro podzimní vaření spoustu inspirace.

Přeji vám krásný podzim!