Nemíchejte, co se míchat nemá

michat
 

 Trávení různých potravin probíhá cestou různých biochemických reakcí: kyselinotvorných nebo zásadotvorných. Spojování kyselinotvorných a zásadotvorných potravin v jednom jídle vede k neutralizaci: reakcí kyseliny se zásadou vzniká voda a sůl předmětné kyseliny, což podstatně ztěžuje trávicí proces. Navíc se v těle ukládají nežádoucí soli.

Abychom se tomu vyhnuli, je třeba zvážit slučitelnost jednotlivých potravin v jednom jídle. Vznikly nejrůznější teorie o slučitelnosti potravin. Jako příklad vám předkládáme tabulku slučitelnosti potravin sestavenou na základě knih o zdravé výživě a józe.

slucitelne

Poznámky

1 – jíst odděleně (interval 40 minut)
2 – slučitelné pouze čerstvé mléko s rýží
3 – 7 s 3 v poměru hmotností 1:3
4 – při naléhavé potřebě dodat tělu velmi mnoho energie bez zatížení žaludečního a střevního traktu
5 – i s ořechy 

  1. Škrobovitá zelenina: brambory, starší mrkev, starší řepa, tykev, kedlubna atd.
  2. Obiloviny: zrna, kroupy, mouka a potraviny, které ji obsahují.
  3. Neškrobovitá zelenina: byliny, raná kořenová zelenina, zelí, salát, ředkev, ředkvička, rajčata, okurky atp.
  4. Bílkovinné potraviny: luštěniny, ořechy, vejce, kaviár aj.
  5. Čerstvé jahody a ovoce.
  6. Mléčné výrobky kromě rozpuštěného másla.
  7. Maso a ryby (je žádoucí je z jídelníčku postupně odstranit).
  8. Rostlinné tuky a rozpuštěné máslo.
  9. Dýně a banány.
  10. Čokoláda a kakao (v omezeném množství, při velkých energetických ztrátách).
  11. Sušené ovoce.

Při stanovení stravovacího režimu a jídelníčku je dobře brát výše uvedená pravidla v úvahu, nikdy bychom však neměli zapomínat, že nejdůležitějším indikátorem správného stravování je, jak se sami citíme. Doporučuje se proto řídit se nejen tabulkami, ale i tím, co nám napovídá zdravý rozum.

Zdroj: http://www.prokondici.cz/nemichejte-co-se-michat-nema/