Kokosový olej

Kokosový olej

Na nešem e-shopu máme hned několik druhů zpracování, najdete je v této kategorii

Kokosový olej patří mezi potraviny pro třetí tisíciletí. Znamená to, že díky svému bohatému složení dokáže při pravidelném užívání zmírnit či vyléčit celou řadu onemocnění, které trápí moderního člověka (civilizační nemoci).
Kokosový olej není sladký, proto na něm můžete připravovat jídla všech chutí.

Je velmi stabilní, takže se při tepelné úpravě nepřepaluje a nevytváří škodlivé volné radikály. Kokosový olej patří do skupiny nasycených tuků, od ostatních nasycených tuků (především živočišného původu - máslo, sádlo) se ale výrazně odlišuje. Společné má s nimi pouze svou stabilitu a podobnou konsistenci (při nižších teplotách) a proto bývá nazýván "rostlinným sádlem".

Studie a ti, co kokosový olej pravidelně užívají, dokazují, že zdravotní potíže spojené s konzumací živočišných tuků nejen kokosový olej nezpůsobuje, ale předchází jim a v případě onemocnění také často tyto nemoci léčí.


Příznivé účinky kokosového oleje můžete začít využívat ihned - bez dramatické změny své životosprávy. Stačí zahrnout kokosový olej do Vašeho běžného života ve dvou jednoduchých krocích:


  1. používejte kokosový olej při vaření namísto ostatních rostlinných olejů či přímo jako doplněk stravy (i tak lze přimíchat do jakéhokoli oblíbeného jídla). Minimální denní dávka představuje pro dospělé 1 polévkovou lžíci 1-2x denně, pro děti 1 čajovou lžičku 1-2x denně
    2. používejte kokosový olej na pokožku a vlasy

    Uchovávat lze v chladu i při pokojové teplotě. Chraňte jej před přímými slunečními paprsky. Pokud je méně než 24°C, kokosový olej tuhne. Je to jeho přirozená vlastnost. Stačí lahvičku ponořit do teplé vody, ztuhlý kokosový tuk rychle zkapalní.

    Kokosový olej pomáhá:

Proti zažívacím potížím
Molekuly mastných kyselin obsažených v kokosovém oleji jsou menší a vyžadují méně energie a enzymů pro rozložení na trávení. Jsou stráveny rychle a s minimálním úsilím organismu. Slinivka i trávicí systém jsou mnohem méně zatěžovány. To má velký přínos pro všechny, kdo trpí zažívacími potížemi. Strávit ho dokáží dokonce i předčasně narozená miminka, která nemají dostatečně vyvinuté orgány. Lze užívat i samotný na lžičce před nebo po jídle jako podpora metabolismu.


Proti nadváze
Mastné kyseliny v kokosovém oleji jsou využívány především jako zdroj energie, a proto se neukládají v těle. Je to ideální tuk při redukčních dietách, neboť urychluje metabolismus, čímž umožňuje spotřebovávat více energie, ale zároveň vzbuzuje pocit nasycenosti. Tato dieta spočívá v nahrazení běžně užívaných tuků v jídle kokosovým olejem.

Proti civilizačním nemocem
Mastné kyseliny kokosového oleje pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi, neucpávají cévy a pomáhají chránit organismus před srdečními onemocněními, vysokým krevním tlakem, aterosklerózou, mozkovou mrtvicí a dalšími civilizačními nemocemi.

Zvyšuje přirozenou obranyschopnost organismu
Kokosový olej je nejbohatším zdrojem kyseliny laurové v přírodě. Tato kyselina je obsažena v mateřském mléce, je to látka tělu vlastní. Novorozeňata jsou díky ní chráněna proti virům a bakteriím.

Zdravá a hodnotná dětská výživa
Kokosový olej je velmi lehce stravitelný a proto se jako jediný používá do výživy miminek s nedovyvinutými orgány. Díky své vysoké výživové hodnotě je vhodný pro všechny děti, které mají potíže s výživou. Obecně je však vhodný pro všechny, protože přináší zdravější zažívání, nepřetěžuje organismus a tím podporuje lepší vstřebávání důležitých živin.

Lze přidávat do dětských výživ, ovocných pyré, všech druhů kaší, pudinků, do rýže a mnoha dalších pokrmů. Lze na něm také jídlo vařit a smažit, nepřepaluje se a nevytváří volné radikály.

Ochrana dětí proti nemocem

Děti jsou více náchylné k infekčním onemocněním než většina dospělích. Nicméně jsou chráněni určitými látkami pocházejícími z mateřského mléka. Tyto látky - kyselina laurová a kaprinová chrání miminko před virovými onemocněními a budují imunitní systém dítěte. Kyselina laurová má antivirotické a antibakteriální účinky. Tyto kyseliny lze dodávat v podobě kokosového oleje, který je jejich nejbohatším přírodním zdrojem (obsah kys. laurové - až 50%, na druhém místě je máslo se 3%)
Při běžných, ale také při vážnějších onemocněních podávejte dítěti (např. do jídla) 3x denně lžičku kokosového oleje, který zmírní typické symptomy a pomůže dítěti se rychleji zotavit, protože rapidně podpoří jeho imunitní systém a zároveň díky svým antivirotickým účinkům sám bojuje proti virům. Podávejte spolu s léky předepsanými lékařem.(Výzkum byl prováděn např. pro onemocnění zápalem plic)

Kokosový olej
Obsahuje asi 45% mastné kyseliny laurové, zbytek tvoří hlavně kyseliny kaprová, kaprylová a myristová. Všechny mají schopnost narušit lipidové membrány kvasinek, bakterií i virů. Fungují tedy jako přírodní antibiotika.

Neobvyklé je, že trávení kokosového oleje se podobá spíš sacharidům.

 Nepotřebuje žluč ani enzymy slinivky a rozkládá se na glukózu - zdroj energie. Narozdíl od jiných tuků se proto neusazuje v těle. Tráví se ale přeci jen pomaleji než sacharidy, a dodává organismu energii postupně. Právě proto kokosový olej doporučují dietologové lidem, kteří mají problémy s hypoglykemií, potažmo diabetem.

Olej totiž vyrovnává náhlé kolísání hladiny cukrů v krvi. Pár lžiček oleje tak dokáže navodit pocit nasycení na několik hodin, což je ideální při redukčních dietách. Takto se lze během hubnutí vyhnout neustálým choutkám na jídlo, které často vedou k dalšímu přejídání. Díky tomu se stal kokosový olej velmi poulární v Americe a Velké Británii.

To, že jsou MCT z hlediska výživy unikátní substancí dokazuje i jejich přítomnost v mateřském mléce. Mají zde jasný úkol - slouží jako snadno stravitelná výživa kojence, a navíc chrání mladý organismus proti infekcím a parazitům. Každá kojící matka si snadno může přidat kokosový olej do jídelníčku, zlepišit tak kvalitu svého mléka a umožnit dítěti zdravý růst a vývoj.

Deriváty kokosového oleje se proto používají v náhražkách mateřského mléka již mnoho let. MCT mají schopnost stimulovat metabolismus, podporují vstřebávání dalších látek, například esenciálních mastných kyselin (EMK). Zdravý organismus si pak vystačí s jejich menším množstvím, což může být při dnešním nedostatku EMK ve stravě velkým přínosem. V péči o tělo:


  • má nádhernou jemnou vůni
    · je to nejlepší olej na masáže
    · zvláčňuje a chrání pokožku
    · je skvělý po opalování a po holení


Kokosový olej má ještě další přednosti - je dokonalý jako pleťový a tělový olej, ideální také pro suchou a citlivou pokožku.

V zimě ochrání pleť a rty před mrazem, v létě pečuje o kůži po opalování. Má přitom zvláštní schopnost ji regenerovat při spálení. Jeho složení je blízké tukům v pokožce, která proto olej ochotně přijímá a využívá. Kvůli těmto vlastnostem a nádherné vůni patří čistý kokosový olej mezi nejlepší masážní přípravky vůbec. Už prastaré texty z Asie zmiňují použití kokosového oleje při erotických radovánkách a masážích.

Není tuk jako tuk:
Díky složení z nasycených mastných kyselin je kokosový olej velmi odolný proti žluknutí - oxidaci. Právě ta je velkou slabinou rostlinných olejů, které jsou v poslední době masivně doporučovány jako zdraví prospěšné.

Je to pravda, pokud se jedná o čerstvé, za studena lisované oleje z rostlinných semen nebo oliv.

To, co se však už většina lidí nedozví je, že hodnotné nenasycené mastné kyseliny jsou velmi ochotné reagovat se vzdušným kyslíkem za vzniku volných radikálů. Tento proces urychluje teplota (rafinované oleje, smažení) a světlo.

Ještě nebezpečnější je proces ztužování rostlinných olejů - hydrogenizace. Při ní vznikají vysoce toxické trans-mastné kyseliny (TFA). Právě tyto žluklé oleje se podílí na ucpávání tepen a způsobují koronární nemoci. Organismus se jich totiž jen velmi těžko zbavuje. (Vzpomeňte na zbytky olejů na vnějších okrajích pánví, fritéz nebo na odsavačích par.)

Zoxidované a zatuhlé kapky téměř nelze odstranit). Usazeniny v tepnách jsou tvořené asi z 75% žluklými nenasycenými rostlinnými tuky, zbylá část je převážně cholesterol z živočišné stravy.

TFA jsou dnes pokládány za rizikovou látku, takže v USA je povinné uvádění jejich obsahu na obalu výrobků od roku 2006.

Kokosový olej je narozdíl od ostatních rostlinných olejů stabilní i při vysokých teplotách (je to olej nasycený, stejně jako sádlo). Je proto velmi vhodný také na smažení a pečení. Tam kde je vůně panenského kokosového oleje nežádoucí se používá rafinovaný ale neztužený kokosový olej. (tvz. RBD - reffined, bleached, deodorized).

Proti bakteriím a parazitům:
Všechny tyto kyseliny působí proti bakteriím, virům a kvasinkám. Kyselina laurová má nejsilnější antivirální efekt, k. kaprylová je vysoce účinná proti kvasinkám. MCT mají specifickou schopnost narušit membrány virů, bakterií, kvasinek a plísní. Ty jsou pak snadno zneškodněny bílými krvinkami.

O této vlastnosti kokosového oleje a jeho frakcí se přesvědčily tisíce pacientů s různými infekcemi, kandidou, herpes virem atd. V mnoha případech je vhodné aplikovat kokosový olej jako mast na postižená místa. Jednou z věcí, které si při používání kokosového oleje všimnete je, že potom vydržíte delší dobu bez pocitu hladu.

Metabolismus oleje probíhá podobně jako u sacharidů, ale štěpení na glukózu je pozvolnější. Nenastává náhlé vyplavení cukru do krve, a jeho následný rychlý pokles. Tak je tomu v případě konzumace škrobů, cukrů a většího množství ovoce.

Tato kolísavost přetěžuje žlázy nadledvinek (při poklesu cukru v krvi vyplavují hormony, čímž dávají signál že tělo potřebuje další přísun jídla). Konzumace kokosového oleje proto stabilizuje hladinu cukru v krvi a snižuje zátěž nadledvinek. (Znakem přetížených nadledvinek jsou tmavé kruhy kolem očí).

Kokosový olej a nadváha:
Kokosový olej je nyní hojně používán jako doplněk stravy při redukci tělesné váhy. Ač se zdá neuvěřitelné, že tuk pomáhá hubnutí, zkušenosti jsou evidentní. Jedním z velkých problémů při hubnutí je JO-JO efekt.

Statistiky jsou neúprosné, většina těch, jimž se podaří zhubnout svoji váhu opět naberou, a k tomu ještě něco navíc.

Mnoho lidí je schopno držet nějakou dobu dietu, ale po čase ztratí výdrž. Jejich tělo si ale mezitím zvyklo s omezeným přísunem jídla "šetrněji hospodařit", a potom je schopné ze stejného přísunu potravy ukládat ještě více tuku do zásoby.

Navíc jednou z tendencí při dietě je omezit konzumaci tuku na minimum. Ale to je další vratký bod diety.

Tuk má ve výživě významnou roli, tělo ho pro svou činnost potřebuje a dobře to ví.

A co víc, tuky činí požitek z jídla kompletní, zvýrazňují chutě a hlavně navozují pocit opravdového nasycení.

Mnohem efektivnějším způsobem redukce hmotnosti je pozvolná a trvalá změna jídelníčku a životního stylu. Kokosový olej zde může mít velký užitek, pokud jím nahradíme část tuků v jídelníčku.

Jak jsme již uvedli, poskytuje dlouhodobější pocit nasycení (pár lžiček oleje může potlačit hlad na několik hodin).

Dále, má menší energetickou hodnotu než ostatní tuky. Jeho trávení také probíhá odlišně. Olej stimuluje tělesný metabolismus k "vyšším obrátkám" a tak pomáhá spalovat více energie. Navíc nezatěžuje štítnou žlázu, jejíž hormony jsou pro vyvážený metabolismus zásadní. Není přitom nijak složité kokosový olej do jídelníčku zařadit, a také nahradit jím běžné rostlinné tuky při vaření.
Kokosový olej je složen z následujích mastných kyselin:

- k. laurová
- k. kaprinová
- k. kaprylová
- k. myristová
Rozpouští se při teplotě nad 25C.
Vhodný také na smažení a pečení (nezahřívat nad tepl. 180C)