Kokosový cukr - sladidlo budoucnosti?

coconut-sugar

 

 

Kokosový cukr patří mezi novější sladidla, která nahrazují klasický cukr. Je velmi chutný a rovněž představuje zdravější variantu pro naše tělo. V Asii je již stovky let oblíbeným sladidlem. Oproti jiným sladidlům má hned několik výhod. Pyšnit se může výjimečně nízkým glykemickým indexem, vysokým procentem fytonutrientů tedy živin, vitamínů a minerálů. A především blahodárným účinkem na zdraví.

Nízký glykemický index

Kokosový cukr má glykemický index 35,což v porovnání s medem, který má 90, řadí kokosový cukr na první příčky zdravých sladidel, a dokonce i mírné diabetiky. Glykemický index nám udává, jak moc nám potravina zvýší naši hladinu cukru v krvi. Čím více nám jí potravina zvyšuje, tím více se musí vyplavit inzulínu, zatěžujeme játra a slinivku a tím i více ukládáme tuku.

Prevence nemocí

Z vitamínů kokosový cukr obsahuje široké spektrum vitamínů řady B. Obsahuje také mnoho důležitých minerálů, značné je množství hořčíku a draslíku, ale také zinku a železa. Kokosový cukr můžeme směle zařadit mezi antioxidanty, tedy skupinu potravin se schopností bránit nemocem. Antioxidanty brání oxidaci, tedy stárnutí a odumírání buněk, které se projevuje vnějším stárnutím v podobě vrásek, ochablé kůže apod. a vnitřním stárnutím, tedy postupné nefungování důležitých orgánů. Kokosový cukr tak řadíme mezi potraviny chránící náš organismus před lehkými i těžkými chorobami jako cukrovka druhého typu nebo rakovina. Podporuje také imunitní systém a působí tak celkově blahodárně na náš organismus.

Všeho s mírou

Kokosový cukr se sice může chlubit nízkým glykemickým indexem, za to obsahuje poměrně velké množství fruktózy. Fruktózu najdeme i v ovoci, proto se jí také říká ovocný cukr. Nicméně pokud konzumujeme celé ovoce včetně dužiny, dostáváme kromě ovocného cukru i dávku rozpustné i nerozpustné vlákniny. A díky sytosti ovoce jí tolik ani nesníme. Konzumací ovoce odhadem přijmeme kolem 15 gramů fruktózy za den. Ale průměrná spotřeba fruktózy za den např. v USA je více než 70 gramů. Mohou za to ovocné džusy a především sladkosti plné tzv. glukózo-fruktózového sirupu, které se samozřejmě prodávají a ve velkém jí i u nás.

Použití v kuchyni

Kokosový cukr má více než široké použití v kuchyni. Přidává se nejen do zákusků, ale skvěle se hodí i na pečení, do studených i horkých nápojů a také je nezbytnou součástí mnoha tradičních asijských receptů

Chuť

Kokosový cukr patří mezi skutečné delikatesy. Jsou v něm znát tóny nektarů exotických květů a jemná karamelová příchuť. Chuť kokosového cukru se může během roku lehce měnit. Může za to rozdílnost sklizní a také různé pododrůdy kokosových palem.

Sladidlo neničící planetu

Kokosový cukr je považován za sladidlo, které nejméně zatěžuje životní prostředí. Mimo to pomáhá rozvoji ekonomik třetího světa.

Jak se kokosový cukr vyrábí?

V Indonésii jsou kvetoucí kokosové palmy, na které se při sklizni leze, naříznou se poupata květů a ručně se tak získá vytékající míza, nektar. Ten se potom vaří, dokud se nevytvoří karamel. Nechá se uschnout a poté se jemně rozdrtí.

Rovnováha

Za zmínku také stojí obsah inulinu, což je druh nerozpustné vlákniny. Působí jako prebiotikum, které pomáhá důležitým bakteriím v našich střevech. Studie publikovaná v Diabetes & Metabolism Journal potvrdila jednoznačně pozitivní vliv inulinu na ženy s diagnostikovanou cukrovkou 2. typu.

Sečteno podrženo kokosový cukr je jedno z nejlepších sladidel dnešní doby. Nejen, že snadno zastíní klasický bílý cukr, svým obsahem vitamínů, minerálů a především vzácné látky inulin může snadno konkurovat i jiným oblíbeným sladidlům jako cukr třtinový, nebo různé sirupy z agáve, javoru apod. Má ověřené pozitivní účinky na naše tělo. Tak na co ještě čekat? Zde ho máte dokonce v BIO kvalitě.

 

Autor: e-shop Puritas©