Jezte a hýbejte se jako pračlověk!

paleo-pro-sportovce-liftery

Není dieta jako dieta. Toto označení dnes evokuje omezování se v jídle a různé jiné nechvalně známé postupy, jak zhubnout. Při opravdu fungující dietě byste však neměli v žádném případě trpět hlady. Hitem posledních desetiletí se tak stala tzv. paleo dieta. Paleolitická výživa je moderní verze stravy našich předků, lovců a sběračů. Při ní hladovět nebudete. Jaké jsou její zásady a co je podstatou paleo životního stylu?

 Královsky jíst a hýbat se

Paleo strava se v jedné ze svých nejpřísnějších variant vyhýbá všem obilovinám, mléku, luštěninám, průmyslově zpracovaným potravinám, škrobové zelenině, některým rostlinným olejům a především rafinovanému cukru. Umírnění paleo jedlíci mléko a mléčné výrobky konzumují také, ale zásadně plnotučné. Ano, čtete správně. Žádné odtučněné prefabrikáty už s paleo dietou kupovat nemusíte. Polotučné a odtučněné verze nejsou zdravé, protože nahrazují tuk sladidly. Největším nepřítelem člověka podle zastánců paleo stravy a řady lékařů není tuk, ale právě všudypřítomný cukr a sedavý životní styl. Čerpejte energii ze zdravých tuků a hýbejte se, nejlépe v přírodě! Pohyb na čerstvém vzduchu vás nabije energií i v sychravém počasí. Stačí se jen na to pořádně obléknout. Využijte toho, že se výrobci oblečení od paleolitu v mnohém zdokonalili. Kam se hrabou mamutí kožichy na funkční prádlo?

Jídelníček lovců a sběračů

Jíst podle zásad paleo znamená pochutnávat si ve velkém na tučném masu, vejcích, rybách, mořských plodech, zelenině, ovoci, houbách a bylinkách. Povoleny jsou i téměř všechny druhy ořechů a semínek, které příroda ve své štědrosti nabízí. Pokud se neobejdete bez mléčných výrobků, preferujte ty plnotučné. Zdá se vám jídelníček chudý? Tato jednoduchá dieta přesto neznamená hladovění. Zjistíte naopak, že pokud budete jíst hodně masa a zeleniny, nabije vás to daleko větší energií než vydatné porce pizzy a „zaručeně zdravých“ celozrnných těstovin. Pohyb a cvičení pro vás už nebudou taková dřina, o hodně víc toho totiž vydržíte.

Kulturisti a vytrvalostní běžci

Jaký pohyb preferovali lovci a sběrači? Honili se za stádem divoké zvěře a sbírali bobule, vejce, byliny a kořínky. Pokud jde o Eskymáky, těm nezbývalo než lovit ryby, soby, pižmoně a sbírat brusinky či zakrslé rostliny. Co měli však všichni lovci a sběrači společné, byl pohyb, který je udržoval v kondici. Tak například běhání, především sprint. Neexistuje přece lepší motivace k běhání než šavlozubý tygr za patami. Dále šlo o posilování ve formě tahání těžkých břemen. Zkuste si někdy odnést domů na zádech bizona. Denním chlebem byla pro ně také chůze na delší vzdálenosti, neustále totiž kočovali za stádem a sbírali rostliny. Turistika a camping pro vás bude mít nový rozměr, když uvážíte, že děláte jen to, pro co jste byli stvořeni. Pro pobyt v přírodě pod hvězdami.

Jak vypadali lovci a sběrači?

Mark Sisson, známý americký zastánce životního stylu lovců a sběračů, poukazuje na to, jak vypadali ještě r. 1939 domorodí Australané. Byli neuvěřitelně svalnatí, zároveň štíhlí a přímo kypěli zdravím. V jedné ze svých knih Sisson komentuje postavu domorodce: „Podívejte se na něj: nádherně vyrýsovaný, i když nemá průkazku do posilovny, osobního trenéra ani domácí cvičební systém Bow-Flex – prostě jen životní styl pro optimální genovou expresi.“ (Sisson, 21 dní k celkové transformaci těla, str. 36) My se bez toho dnes možná neobejdeme, pokud máme vypadat dobře.

Někdy však stačí jen změna jídelníčku a dopřát si příležitostný pohyb. Jak by asi ten domorodec vypadal dnes, kdybychom ho zavřeli do kanceláře na 8 hodin denně, pak ho nechali sedět před televizí a nutili ho jíst zemědělské plodiny s hromadou cukru k tomu? Uvažujte nad svým životním stylem a jídelníčkem, ideální řešení můžete najít ve svých kořenech!

Autor: e-shop Puritas©

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.