Jak na zdravé ledviny? Jezte luštěniny!

Jak na zdravé ledviny

Všimli jste si ledvinového tvaru fazolí? Je přirozené, že pokud se některá rostlina podobá určitému orgánu, pak je tato rostlina pro daný orgán prospěšná. Díky luštěninám se vám navíc velmi rozšíří jídelníček.

 Z fazolí lze uvařit chutný guláš, jsou skvělým základem pro luštěninové pomazánky, saláty. Určitě vám budou chutnat i husté krémové fazolové polévky či omáčky. Tyto jídla miluji, protože jejich příprava je rychlá, jednoduchá, většinou v jednom hrnci a dává nám více prostoru právě na odpočinek, který je v tomto období důležitý.

Fazolí rozlišujeme několik druhů např. fazole bílá je vhodná do salátů či polévek, fazole adzuki k obilovinám do rizot, nebo ke sladké úpravě, mungo fazole používáme na klíčení.

Fazole jsou zdrojem rostlinných bílkovin, díky kterým můžeme omezit bílkoviny živočišné. Obsahují zdravé tuky, z minerálních látek např. draslík, hořčík, fosfor, zinek, železo, vápník, díky kterým máme více energie, z vitaminu to jsou vit. B1, B2, B6, B9 a vit. E přispívající ke zdraví srdce a k  psychické pohodě.

Velký výběr luštěnin najdete u nás na e-shopu zde

Vzorový jídelníček pro posílení ledvin.

Snídaně:

1. Domácí fazolová polévka – Na ghí orestujeme cibuli, mrkev, kurkumu a následně opláchnutou rýži. Po chvíli zalejeme vroucí vodou, přidáme močením změklé fazole adzuki, nakrájené brambory a vaříme do změknutí. Na závěr ochutíme miso pastou (místo soli)-již nevaříme a ozdobíme petrželkou.

2. Jáhlová kaše s vlašskými ořechy a medem – uvařené jáhly osladíme lžíci medu, přidáme mleté vlašské ořechy (2PL), sušené meruňky, trochu másla a posypeme skořicí.

3. Pohankové palačinky s medovými jablky. Návod najdete v našich receptech.

Svačina:

1. Miska směsi vlašských ořechů a křížal – hrst ořechů, hrst křížal z jablek, lžička černého sezamu (možno pokapat javorovým sirupem).

2. Svačinový salát – nastrouhaná mrkev, jablko, slazené medem a sypané mletými vlašskými ořechy a skořicí.

3. Makový koláč s jablky. 

Oběd:

1. Dušené batáty s cizrnou a rýží 

2. Candát na bylinkách – filátka z candáta osolíme, opepříme a orestujeme na ghí z obou stran a uložíme v teple. Na omáčku očistíme 3ks fenyklu, s česnekem nakrájíme na plátky a zlehka restujeme na olivovém oleji. Když plátky zezlátnou, osolíme, zalijeme mandlovou smetanou a dusíme asi 5 minut. Na závěr ochutíme citronovou šťávou. Bylinkový přeliv – petržel, hrst rukoly a 10 lístků bazalky rozmixujeme s česnekem, oreganem, pokapeme olivovým olejem a zlehka osolíme, dochutit můžeme opět citronem. Podáváme s pohankou či jinou obilovinou.

3. Krůtí na houbách s kernottem. Očištěné maso lehce naklepejte, osolte a opepřete a restujeme z obou stran v hlubší pánvi na rýžovém oleji. Přidáme plátky česneku, houby a podlijeme bílým vínem, když se víno odpaří, přidáme zeleninový vývar a dusíme do měkka. Nakonec přimícháme zelenou petrželku na ozdobení. Kernotto (kroupu ze špaldy) uvaříme dle návodu a podáváme.

4. Dušená zelenina – na ghí orestujeme pórek, mrkev, zelené fazolky a brokolici (předem malé růžičky zalijeme vroucí vodou a necháme 15 minut změknout). Na závěr zakápneme tamari omáčkou a umeoctem. Podáváme k pokrmu 2 a 3.

Svačina:

1. Pomazánka z mungo fazolí s kváskovým žitným chlebem. 

2. Domácí kokosový jogurt – kokosový krém (zn. Exotic food) zahřejeme (nesmí vařit), přidáme 1PL medu, obsah 2 kapsle probiosanu nebo jiné probiotické kultury. Můžeme ochutit dle priorit vanilkovým extraktem, kakaem. Dáme do skleniček a při pokojové teplotě necháme 24hodin fermentovat.

3. Směs ořechů s amalaki. Amalaki jsou přirozeným zdrojem vit. C. Tip: náhrada bonbonu pro děti – pouze 3ks splňují DDD vitaminu.

Večeře:

1. Prejt z adzuki fazolí a kysanou zeleninou: Přes noc si namočíme 200g adzuki a 120g ječných krup. Odmočené fazolky uvaříme v čisté vodě v tlakovém hrnci (20minut). Kroupy ve vodě, v které se močily, vaříme s trochou soli (pozor mají tendenci skypět). Na oleji osmahneme cibuli, česnek, sušený zázvor a špetku soli. Přidáme adzuki s trochou vývaru, v kterém se vařily, přisypeme uvařené kroupy a do vypaření tekutin dusíme. Na závěr dochutíme tamari, majoránkou, čerstvým česnekem a pepřem. Podáváme s kváskovým chlebem a kyselým zelím.

2. Brokolice zapečená s tvařůžky - Brokolici napaříme, přendáme do zapékací misky, posypeme na kousky nakrájenými olomouckými tvarůžky a dáme na 8 minut zapéct do trouby. Podáváme s kváskovým pečivem.

3. Cizrnová pomazánka (humus) s žitnou bulkou – Vařenou cizrnu rozmixujeme s 3 stroužky česneku, 2 PL citronové šťávy a 1ČL himalájské soli. Mažeme na žitnou bulku, přidáme několik lístků rukoly.

Doporučení na závěr:

·       pořádně a dlouze KOUSÁME!

·       pijeme převážně mezi jídly, v zimních měsících teplé neslazené nápoje např. z čajů Serafin Zimní čaj nebo Restart, teplou převařenou vodu.

·       ovoce 1-2ks denně (vyhýbáme se citrusům)

·       zelenina 3x denně 2x tepelně upravená, 1x syrová

·       pečivo 1x denně – kváskové celozrnné

·       dostatečně odpočíváme

·       1hodina pohybu na čerstvém vzduchu denně

Ing. Barbora Harvišová, odborný poradce Serafin a výživový specialista