Hranolky - chutné a zdravé! Je to vůbec možné?

maxresdefault
 

Jsou všude. Doslova na každém rohu a kroku. Stačí jít po městské třídě a téměř v každém stánku s občerstvením je uvidíte. Nechybí ani na jídelním lístku – vždyť co by to bylo za restauraci, kde by je neměli? Chutnají tak skvěle, delikátně, lahodně! A je s nimi i legrace, klidně si je můžete strčit do uší nebo si z nich udělat dva žluté zuby čnící z úst a strašit ostatní strávníky. O čem je řeč? No jistě, tušíte správně, o dlouhých, žlutých, lehce křupavých hranolkách!

Hříšně dobré jídlo

Malé, dlouhé kvádříky, s lehkým slaným posypem, omamnou vůní brambor a se závanem rostlinného oleje, zabořené do dávky kečupu či tatarské omáčky. To je ono!  To je slast! Rázem stojíte uprostřed New Yorku či jiné americké díry a před očima se vám míhají scény z všemožných filmových bijáků. A ano, ty hranolky v nich často hrály a hrají svou roličku. Vždyť velcí američtí hrdinové si zeleninu dopřávají výhradně ve fritované podobě - je totiž na zdraví ohrožují ocelové kulky a ne brambora s majonézou! Ovšem co to? Strhující filmový akčňák je přerušen záběrem z nudného, avšak po informační stránce zcela hodnotného, dokumentu. Hranolky jsou vyřízeny. Jsou odstřeleny dlouhé minuty trvajícím monologem experta v oblasti zdravé výživy, načež nechybí pohled na téměř půltunovou lidskou bytost, přepravovanou k lékaři jeřábem i s postelí…

…tak tohle ne!

S ruměncem v tvářích, nápadně připomínajícím rajčatovou omáčku, zahazujete pytlík s ještě nedojedenými hranolky. Anebo ho rychle dojídáte, ale prvotní slastný požitek jaksi zmizel. Zase vás doběhly výčitky a vlastní svědomí. Hranolky prostě nejsou zdravé, moc dobře to víte. Nepotřebujete ani koukat na nějaký šokující dokument. Jenomže jak to udělat, abyste si mohli dopřávat hranolků klidně denně a přitom neměli před očima děsuplnou scénu, kdy vás do nemocnice převáží kamion?  Možná pro vás máme malé a šikovné řešení…

Hranolků se nemusíte bát!

To řešení spočívá v naprosté banalitě – stačí změnit pouhý způsob přípravy žlutého pokrmu. Ano, eliminovat nežádoucí ingredience v podobě soli a tuku a naservírovat si zdravější variantu. Kalorickou a výživovou hodnotu samotných brambor sice nepřeměníte, ale osekáním nadbytečných přísad snížíte celkovou vydatnost hranolkového jídla. Takže přitáhněte pytel brambor, připravte škrabku a loupejte - ať máte co přikusovat při večerním sledování dalšího amerického filmového hitu!

Jak si připravit zdravější hranolky? Aneb pár tipů do foroty

• Zahoďte fritézu, vytaste plech či otevřený pekáč, rozprostřete na něj pečicí papír a nasypte žlutý poklad v hranolkové podobě. Poprašte trochou soli, zakápněte lžičkou oleje a nechte celý obsah trpět několik desítek minut v horké výhni vaší pečicí trouby! Nezapomeňte hlídat, křupavost je žádoucí, ale všeho s mírou – i zuby se musí trochu šetřit!

• Že si na plech nasypete raději předpřipravené hranolky z mrazáku? Tak to ne! Polotovarové hranolky byly totiž ještě před zmrazením smaženy, jejich kalorická hodnota je již zbytečně vysoká. Navíc nejchutnější jsou hranolky z čerstvých surovin! Takže si tu škrabku zase vezměte rychle do ruky, lenoši!

• Nemáte horkovzdušnou troubu? Nevadí! Pokud ovšem vlastníte alespoň mikrovlnku. Pořiďte si speciální talíř zvaný „Crips“ a můžete mikrovlnit co hrdlo a žaludek ráčí! Hranolky jsou hotové i za pouhých několik minut! A bez kvanta přepáleného oleje!

• Vezměte fritézu zase na milost. Ne, tu starou ne, tu nechte vyhozenou, ale až budete příště v obchodě, tak zavítejte i do oddělení s pomocníky ze světa fritování. Že vás zaujala horkovzdušná fritéza? Výborně, našli jste právě to, co jsme vám chtěli doporučit. Aneb fritéza, které stačí na přípravu hranolků jen lžíce oleje? Není to science fiction, ona opravdu existuje! A je skvělá!

• Kašlete na brambory. No dobrá, ne tak zcela úplně. Bramborové hranolky jsou prostě klasika, kterou máme na talíři/v sáčku/v míse a samozřejmě i na jazyku nejraději. Ale proč trochu neexperimentovat? Mimo brambory nahranolkujtei bulvu celeru, červenou řepu, mrkev či dýni nebo patison. Fantazii se meze nekladou!

• Ach ta sůl. Prý jí lidstvo zrovna nešetří a má ji co nejvíce omezit. A jelikož na výživová doporučení zajisté dáte, zkuste příště tou solničkou tak netřást a naopak zapojte i jiná ochucovadla – třeba koření! Na kořenící směsi ovšem zapomeňte – v těch bývá také sůl, spíše experimentujte s bylinkami a se sušenou zeleninou. Oregano, bazalka, pískavice, kurkuma, červená mletá paprika, chilli, sušený česnek… Každý den prostě jiné hranolky!

• Hmm, tatarská omáčka… Ta ale šmakuje! Těší jak chuťové pohárky, tak tepelnou izolaci našeho těla. No zajisté, ty pneumatiky okolo pasu má také trochu na svědomí! Každá slast s sebou zkrátka přináší i nějaké to riziko. Že žádné riziko podstupovat nechcete? Pak jsou tři řešení: dát si ony zdravější hranolky „na sucho“ a trochu se dusit, naordinovat si zdravotní kolečko v poklusu kolem domu anebo zkusit lehčí variantu v podobě dipu. Klasickou tatarku můžete zředit jogurtem, ale též připravit alternativu třeba z tvarohu, cottage sýru či žervé.

• Tatarku né! Lepší je přece pořádná dávka kečupu! Ano, není nad to si z konzumace hranolkového menu odnést i pořádný červený flek na oblíbené mikině! Jistě, čas od času, proč ne, ale ani kečup nelze považovat za zdraví prospěšný a faldy tuku netvořící! Pokud ovšem nemáte domácí variantu, to by byla jiná! Prozatím zkuste připravit vlastní dip z povařených a namixovaných rajčat nebo rajského protlaku bez přidaného cukru a konzervantů.

Zůstanete u klasiky z rychlého občerstvení či mraženého pytle a litrů oleje nebo zkusíte nějaký z našich tipů? My máme jasno, dnes večer proběhne pořádná hranolková párty, avšak junk food bude mít červenou! Až půjdete kolem, zastavte se!  Anebo si uspořádejte svou vlastní, třeba i romanticky laděnou ve dvou! Hranolky umí potěšit drsňáky, snílky a jak již víme - dokonce i striktní zastánce zdravé stravy.

Autor: e-shop Puritas©