Houby v denním jídelníčku

Houby v denním jídelníčku

 

Houby jsou velkou samostatnou kategorií potravin, která je ve stravě  často opomíjená, přestože by měla být součástí našeho jídelníčku na denní bázi.

Houby jsou nejen pro svůj sytící efekt, ale zejména pro obsah bílkovin a nerozpustné vlákniny často nazývány jako „maso lesa“ nebo „maso chudých“. Z živin jsou v menším množství zdrojem provitaminu A, vitaminu B a D, který není obsažen v žádné jiné rostlině. Obsahují také křemík, draslík, hořčík a železo. Díky obsahu beta-glukanů stimulují imunitní systém, přispívají k odolnosti proti alergiím či zlepšují metabolismus tuků a cukrů. Obsah živin v houbách je předurčuje jako potravinu vhodnou i pro diabetiky a celiaky.

Houbové pokrmy patří mezi nízkoenergetické, 100g hub obsahuje přibližně 149kJ. Pozor ale na jejich přípravu!  Ideální je dušení na sucho či vaření v polévce. Pokud budeme houby restovat, nasají totiž veškerý tuk do své vlákniny a obratem se stávají vysokoenergetickým pokrmem a pro některé jedince mohou být takto hůře stravitelné. Nedoporučují se konzumovat ve větším množství na noc a opatrní musíme být i u vaření malým dětem. Do tří let věku je v jídelníčku doporučuji jen výjimečně, do pěti let zařazujeme spíše jako koření do polévek či omáček. .

Jak houby správně zpracovat 

Houby sbíráme vždy do košíků či tašek z prodyšných materiálů. Obsahují totiž  85% vody a mohou se snadno zapařit nebo i za velmi krátký čas začít plesnivět.

Pokud nemáme prostor je ihned po příchodu z lesa zpracovat, očištěné houby uložíme na chladné místo do 10°C (sklep, lednice), a postupně zpracujte do 2 dnů.

Sušení: Ideální je sušička ovoce a zeleniny. Pokud ji však nemáme k dispozici, stačí houby nakrájet na malé kousky, rozprostřít na pečící papír a umístit do stínu s přístupem vzduchu. Nedávat na novinový papír a na přímé slunce (mohly by se zapařit). Uložíme do sklenic, kde k víčku přidáme bobkový list, jako ochranu před moly. Před vařením sušené houby propláchneme a namočíme na 2 hodiny do vody. Vodu nevyléváme a použijeme k přípravě pokrmů.

Mrazení: Zdravé a malé houby mrazíme bez tepelné úpravy. Ostatní raději svaříme v osolené vodě, kterou následně scedíme, houby propláchneme a zamrazíme. Nikdy nemrazíme houby upravované na tuku. Houby z mrazáku spotřebujeme do 6 měsíců.

Rizika houbaření

1. Zvážit čistotu místa sběru. Houba do sebe nasaje veškeré látky ze svého okolí.

2. Zapaření po sběru.

3. Snadná možnost výskytu plísní při zapaření houby.

4. Sbírám pouze zdravé houby, které 100% znám!

5. Dostatečně dlouhá tepelná úprava, ideálně vařením, dušením s minimem tuku.

Náš tip: Houbové koření – usušené houby rozemeleme na prášek a smícháme se sušeným libečkem, petrželkou, saturejkou. Koření je vhodné do zeleninových a luštěninových pokrmů.

Inspirujte se našimi houbovými recepty.

Ing. Barbora Harvišová, odborný poradce a výživový specialista Serafin