Černá čočka – kaviár z přírodních zdrojů

Černá čočka – kaviár z přírodních zdrojů

 

Černá čočka, neboli „Beluga“, se vyznačuje jemnou oříškovou chutí a pevnou konzistencí připomínající kulato-zrnnou rýži určenou k přípravě rizota.

Drobné černé kuličky na první pohled zaujmou typickou pravidelností, baculatostí a vypouklostí. Ta má vliv i na výslednou chuť a požitek z připraveného pokrmu – na rozdíl od červené čočky, která nemá slupku a tak se většinou během přípravy rozvaří na kaši, je Beluga chráněna slupkou, která jí umožňuje po celou dobu varu držet tvar.

Výsledkem je pochoutka netradiční příchuti, která při konzumaci příjemně křoupe mezi zuby.

Vyšší cena, vyšší kvalita

Poněkud vyšší cenu vyváží řada výhod, kterou tato novinka ve světě luštěnin přináší. Mezi hlavní patří její nutriční hodnota a mimořádné složení. Je bohatým zdrojem aminokyselin isoleucinu a lysinu. Jedná se o aminokyseliny s rozvětveným řetězcem (BCAA), které hrají významnou roli při svalové regeneraci. Isoleucin kromě toho výrazně ovlivňuje i metabolismus glukózy – tzn., reguluje hladinu cukru v krvi. Co to všechno znamená? Že Beluga představuje ideální potravu pro sportovce všech kategorií. A samozřejmě nejen pro ně.

Chutná jako oříšek, ale není to oříšek

Luštěnina s typicky oříškovým, lehce nasládlým a zemitým aromatem se vyznačuje drobnými zrnky temně černé barvy, které připomínají kaviár. Chutnají však o poznání lépe, proto pokud nepatříte mezi příznivce kaviáru, nezoufejte – černá čočka se mu podobá skutečně jen vizuálně, vzhledem.

Široké možnosti užití v kuchyni

Tento vzhled ji předurčuje k hojnému užívání v kuchyni – přináší širokou paletu možností přípravy a řadu snadných, ale velmi chutných receptů.

Můžete ji užít na sladko, na slano, jako samostatné jídlo, nebo jako přílohu či doplněk hlavních chodů či vedlejších pokrmů, svačin, apod.

Skvěle poslouží jako součást salátů, zachutná vám v kombinaci s vlašskými ořechy, jako příloha k lososovi či drůbeži, rozmixovaná v polévce, v kombinaci s kořenovou zeleninou, či ve formě pomazánky nebo pesta.

Snadná a časově nenáročná příprava

Vlastní příprava je, podobně jako u její červené sestry, více než jednoduchá. Ohromnou výhodou je, že černá čočka se nemusí namáčet. Stačí jí propláchnout, zalít studenou vodou, přivést k varu a pod pokličkou vařit do změknutí. Doba vaření činí přibližně 25 – 30 minut. Během vaření můžete dochutit solí, kurkumou, saturejkou, nebo majoránkou.

Majoránkou a Nori proti nadýmání

Přidání majoránky, promnuté mezi dlaněmi, aby vyniklo její typické aroma, zmírníte případné riziko plynatosti, s nímž se bohužel konzumace luštěnin vždy pojí. Jinak tomu není ani u černé čočky. Významným pozitivem však je fakt, že při vaření nepění – tedy si nemusíte dávat práci se sbíráním pěny, což mimo jiné také snižuje nadýmavé účinky luštěnin. Podobně jako majoránka působí i mořská řasa, ideálně Nori, kterou můžete pro zmírnění plynatosti během vaření Belugy také přidat.

Několik receptů pro radost z vaření

Nyní přichází čas na jednoduché recepty, které vám pomohou Belugu zařadit do vašeho jídelníčku. S chutí do toho a půl je hotovo!

 

Beluga jako příloha

Čočku uvařte podle návodu. Poté smíchejte s dýňovým olejem, sezamovým semínkem, limetkovou šťávou, prolisovaným česnekem a špetkou kari. Podávejte místo obiloviny jako přílohu k masu. Skvěle chutná v kombinaci s drůbeží nebo lososem

Beluga jako salát

Čočku uvařte podle návodu. Poté smíchejte s rozmačkaným avokádem, olivovým olejem a černými olivami nakrájenými na drobné kousky. Přidejte nastrouhanou mrkev, čerstvou rukolu a posypejte lahůdkovým droždím a vlašskými ořechy.

Černá čočka jako hlavní jídlo

Vegani vědí, že chtějí-li dosáhnout vyváženého spektra esenciálních mastných kyselin, musí v jednom jídle zkombinovat luštěninu a obilovinu – jedině tak dosáhnou příjmu plnohodnotné bílkoviny. V tomto směru se skvěle hodí například kombinace Belugy a rýže. Belugu a rýži uvaříme dohromady v hrnci podle návodu. Vaříme společně s cibulkou nakrájenou na drobno a dochutíme zeleninovým bujonem.

Mezitím připravíme dýňové pyré. Dýni hokkaido nakrájíme na drobné kousky a vaříme do změknutí. Poté odlijeme vodu, dýni rozmixujeme a zjemníme sójovou smetanou. Dochutíme špetkou kari, muškátového oříšku, sladké papriky, soli a pepře.

Vzniklé pyré, které by mělo mít konzistenci omáčky, smícháme s uvařenou Belugou a rýží. Můžeme posypat lahůdkovým droždím, nebo sýrem Gran Padano či Gran Moravia.